طرح محیط بان، پیمانی برای حفظ حیات وحش

دانش آموزان کاشان، ۱۷ سالگی طرح محیط بان را جشن گرفتند و بر حفاظت از محیط زیست و جانداران آن تأکید کردند.

واقعیت آن است که نابودی زمین نابودی زندگی موجودات بر روی آن است. نابودی جنگل‌ها و ساکنان نجیب آن، از بین رفتن رودخانه و آلوده شدن هوا، نسل بشر را با خطر جدی روبرو کرده است و اینجاست که فرهنگ‌سازی در حفظ حیات وحش و کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب‌ها و آلاینده‌های رو به گسترش، بیش از پیش خودنمایی می‌کند. هر چه از عمر زمین می‌گذرد، بی‌رحمی ما نسبت به او بیشتر می‌شود بنابراین نیاز است تا کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های حفاظت از محیط زیست خود آشنا کنیم.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «ناهید عسگری»کارشناس آموزش اداره حفاظت محیط زیست کاشان بیان کرد: دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، طرح‌های محیط یار و محیط بان را به منظور ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی، نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست و توسعه مسئولیت‌پذیری گروه‌های هدف در مدرسه، دانشگاه و اجتماع اجرا می‌کند.

وی گفت: طرح ملی محیط یار از سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان ارائه شد و از سال ۱۳۸۵ در کاشان اجرا می‌شود که امسال نیز با مشارکت ۲۰ هزار دانش‌آموز در ۱۵۰ واحد آموزشی آغاز شده است.

کارشناس آموزش اداره حفاظت محیط زیست کاشان، بیان کرد: مدارس داوطلب، برای مشارکت در اجرای طرح‌های محیط یار یا محیط بان، فرم فراخوان را تکمیل کرده و کارگاه‌های توجیهی برای مدیران و رابطان محیط زیست مدارس منتخب، توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود.

عسگری گفت: دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول در طرح محیط یار شرکت کرده و آموزش‌های مربوط به پسماند،  بازیافت زباله، عوامل آلودگی هوا، آب و خاک و راهکارهای حفاظت از آنها را یاد می‌گیرند.

وی بیان کرد: طرح محیط بان، نیز دومین برنامه‌ای است که در مدارس حاشیه منطقه حفاظت شده قمصر و برزک اجرا می‌شود و دانش‌آموزان شرکت کننده در این طرح، آموزش‌های لازم در خصوص مخاطرات گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه و شیوه‌های مراقبت از آنها را فرا می‌گیرند.

کارشناس آموزش اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: هدف از اجرای طرح‌های محیط بان و محیط یار، جلب مشارکت همگانی برای حفاظت از محیط زیست است و دانش آموزان به عنوان رابط می‌توانند آموخته‌های خود را به خانواده‌هایشان منتقل کنند.

عسگری بیان کرد: مدارس و دانش آموزان، در پایان سال تحصیلی ارزیابی شده و در جشن پایانی از آنها تجلیل می‌شود.  سال‌های گذشته شهرستان کاشان در سه شاخص تعداد مدرسه تعداد دانش‌آموز و عملکرد رتبه اول استان اصفهان را به دست آورده است.

نسبت به دیگر ساکنان زمین هم باید مسئولیت‌پذیر باشیم

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا یکی از دانش آموزان شرکت کننده در طرح محیط بان بیان کرد: ما با شرکت در این طرح یاد گرفتیم که نباید از سر خودخواهی، محیط اطراف خود و جانداران ساکن در آن را نابود کنیم بلکه باید باور کنیم که نسبت به دیگر ساکنان زمین هم باید مسئولیت‌پذیر باشیم.

محمدحسن براتی، گفت: کارشناسان محیط‌زیست به ما یاد می‌دهند که در آزمایشگاه‌های مدرسه، پسماندهای عادی را از پسماندهای خطرناک جدا کنیم و در خانه و مدرسه، جای مناسب برای تفکیک پسماندهای خشک و تر داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما با شرکت در این طرح، روش تولید کمپوست و خاک برگ از پسماند برگ درختان را یاد گرفتیم تا بتوانیم به سلامت درخت‌ها و گل‌های خانه خود کمک کنیم. ما اجازه نداریم به محیط زیست جانوران تجاوز کنیم و آن را تخریب کنیم.

وی گفت: امسال گروه‌های داوطلب مدیریت پسماند تشکیل می‌دهیم و با دوستانمان در مورد پسماندها و اهمیت بازیافت آنها صحبت می‌کنیم تا مدرسه را به یک مدرسه بدون پسماند تبدیل کنیم و گروه‌های محیط‌بان وظیفه دارند تا دیگر شهروندان را نسبت به اهمیت حیات وحش اطراف خود آگاه کند.

براتی بیان کرد: می‌توانیم با دوستانمان قرار بگذاریم که از سررسیدهای تاریخ گذشته یا باقی مانده دفتر مشق سال گذشته به‌عنوان دفتر تمرین استفاده کنیم و کتاب و دفتر سال‌های گذشته را به جای سطل زباله به غرفه‌های بازیافت مدرسه تحویل بدهیم.

وی گفت: اگر هنگام استفاده از مداد رنگی، خودکار و ماژیک تا پایان جوهر آنها مصرف کنیم یا دفترهای خود را با توجه به تکلیف هر درس انتخاب کنیم، هم به اقتصاد خانواده و هم به حفظ محیط زیست کمک کرده‌ایم.

این دانش‌آموز محیط بان، بیان کرد: ما به عنوان شهروند مسئولیت‌پذیر وظیفه داریم که برای حفظ محیط‌زیست، از دو روی کاغذ استفاده کنیم و با کاغذهای بازیافتی کاردستی بسازیم یا اینکه به جای سی دی، از فلش مموری استفاده کنیم.

براتی بیان کرد: زندگی ما انسان‌ها وابسته به حیات جانداران اطراف ماست. حیوانات وحشی، جمعیت دیگر جانوران را متعادل می‌کنند در حالی که هجوم ما به طبیعت و کشتن همین جانوران می‌تواند زندگی ما را به خطر بیندازد.

طرح‌هایی برای ترویج اخلاق زیست‌محیطی

معاون آموزشی دبیرستان پیوندی کاشان نیز گفت: اجرای طرح‌های محیط بان و محیط یار می‌تواند منجر به آشنایی دانش‌آموزان با مسائل مختلف محیط زیست و ترویج اخلاق زیست محیطی و شیوه‌های زندگی سازگار با محیط زیست شود.

غلامحسین عباسی، گفت: آموزش‌های زیست محیطی به کودکان و نوجوانان در فضای مدرسه، در بلند مدت ‌ می‌تواند گام مهمی در راستای تربیت نسلی آگاه، حساس و مسئولیت‌پذیر نسب به محیط‌زیست باشد و مسیر جامعه با رویکرد توسعه بدون تخریب هموار می‌شود.

وی بیان کرد: مدیریت صحیح چالش‌های محیط‌زیستی در گرو رفتار درست تک تک افراد جامعه است که شرط لازم آن، آگاهی و مسئولیت‌پذیری است که دوره کودکی و نوجوانی، مؤثرترین دوره قلمداد می‌شود. دانش‌آموزان حاشیه منطقه حفاظت شده، اهمیت این چالش را با تمام وجود خود درک می‌کنند.

معاون آموزشی دبیرستان پیوندی کاشان،گفت: با هدف جلب توجه دانش آموزان و خانواده‌ها به مشارکت در حفظ محیط زیست، سال‌های گذشته، پس از امتحان‌های هر ترم، جشن کاغذ در مدرسه برگزار می‌کنیم که با استقبال زیادی روبرو می‌شود و نشان می‌دهد که اجرای طرح محیط یار، موفقیت‌آمیز بوده است.

وی بیان کرد: دانش‌آموزانی که در برنامه‌های توسعه فرهنگ زیست‌محیطی شرکت می‌کنند، با افزایش سطح دانش، بینش و مهارتشان به عنوان حافظان محیط زیست از هرگونه آسیب به محیط زیست جلوگیری کرده و ‌ نگهداری از محیط زیست را به دوستان و نزدیکان خود آموزش می‌دهند.

عباسی گفت: ضرورت  شناخت و حفاظت از محیط زیست، امروزه بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود و آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه در بین مردم و مسئولان برای مشارکت در حفاظت از محیط زیست نیازمند اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.