مشارکت 81 هزار کاشانی در «پویش غربالگری فشارخون و دیابت»

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری فارس برنامه های سلامت‌محور با عنوان «پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون» در کاشان آغاز شده و هر روز در یک نقطه از شهر میزبان شهروندان است.

کورش ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: این پویش از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۲۰) آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه سال جاری ادامه دارد.

وی گفت: تاکنون ۸۱ هزار نفر از شهروندان کاشانی در پویش سلامت شرکت کرده اند که ۱۲۲۴ نفر مشکوک به دیابت، ۲۵۳۰ نفر مشکوک به پرفشاری خون شناسایی و برای تشخیص نهایی ارجاع شده‌اند.

ساکی بیان کرد: از افراد غربالگری شده ۱۰۸۶۰ نفر به عنوان پیش دیابت و ۲۳۶۴۹ نفر هم به عنوان پیش فشارخون شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سلامت در کنترل بیماری‌ها بسیار موثر است، در دوران کرونا تجربیات خوبی به دست آمد و مردم یاد گرفتند که چگونه سلامت خود را با خود مراقبتی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه پویش غربالگری فشارخون و دیابت برای افزایش امید به زندگی و ایجاد حس ارزشمندی در عموم مردم است بیان کرد: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسشنامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

ساکی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت و بیماری پرفشاری خون از بیماری‌های خاموش هستند، گفت: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند، از طرفی ممکن است برخی بگویند اینکه خوب است که یک بیماری بدون علامت باشد و رنجی نداشته باشد اما باید یادآوری کرد که هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن است و زمانی علامت‌دار می‌شود که ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: از این رو برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ وزارت بهداشت تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر در جامعه محسوب می‌شود، گفت: بیماری فشارخون شرایطی را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتا با علل زمینه‌ای مثل فشارخون و غیره، شکل می‌گیرد.

ساکی در پایان با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی با پیشگیری قابل کنترل است، گفت: دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی و غیره است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.