عصر پاییزی در خانه‌ی اردیبهشت کاشان با سروش صحت

به گزارش کاشان فردا به نقل از کاشان نیوز«مرضیه گیلاسی»گفت: گاهی می‌شود اردیبهشت نباشد، بهار نباشد، پاییز باشد، آذر باشد اما در «خانه‌ی اردیبهشت»کلی حال و هوای خوب به آدم‌ها هدیه بدهند. از آن حال خوب‌هایی که به عطر خوش کتاب آمیخته شده و هر بار به تو یادآوری می‌کند که کتاب چه دوست مهربانی ست.

گاهی می‌شود «سروشی» از طایفه «صحت» به کاشان بیاید آن هم برای «اولین بار» و همه‌ی دوستداران کتاب و کتابخوان‌های شهر برای دیدن این مرد فروتن و مهربان به سمت «خانه‌ی اردیبهشت» روانه شوند.

شک نکنید کسی که ملتی را با کتاب آشتی داده و برنامه‌ای ساخته که بسیار پر مخاطب است حتماً حرف‌هایش جوری ست که افق گشاست، می‌توان نقشه‌ی راه کرد و توصیه و یادآوریش کرد و حتماً این فرد دوستدارانی دارد که دلشان بخواهد که از نزدیک با این فرد همنشین بشوند وگپ وگفت خودمانی داشته باشند.

َچقدر این مرد ساده و صمیمی با مخاطب‌هایش گفتگو می‌کند. مجری برنامه پرسش‌هایی که مردم در صفحه‌ی مجازی مجموعه مطرح کرده‌اند یکی یکی از سروش صحت می‌پرسد و مهمان هر بار با تأکید بر اینکه من صاحب‌نظر نیستم پاسخی در خور و قابل تامل می‌دهد. او می‌گوید به غیر از برنامه‌ی کتاب باز می‌شود با تشکیل گعده‌های دوستانه دورهم کتاب خواند و نقد و بررسی داشت و نظر‌های مخالف را تاب آورد.

سروش صحت بی‌اندازه سعدی می‌خواند و به همه توصیه‌ی سعدی خوانی دارد.

مهمان خانه‌ی اردیبهشت از کتاب‌هایی که بار‌ها و بار‌ها خوانده نام می‌برد:

شیطان و خدا ژان پل سارتر، ناتور دشت سالینجر، بیگانه آلبر کامو، خسی در میقات جلال آل احمد، گاو خونی جعفر مدرس صادقی و زندگی در پیش رو رومن گاری

کتاب‌های مورد علاقه‌ی سروش صحت که برایش تأثیر‌گذار بوده است ولی دلیلی نمی‌بیند که بقیه هم دوست داشته باشند عبارتند از: رمان‌های داستایوفسکی که بسیار دوست می‌دارد.

به نمایشنامه‌های ژان پل سارتر علاقمند است.

نمایشنامه‌های کامو را می‌خواند. خوانش ادبیات معاصر فرانسه مثل رومن گاری برایش تأثیر‌گذار بوده است. آثار نویسنده‌های ایرانی مثل احمد محمود اسماعیل فصیح، جعفر مدرس صادقی را خوانده وبرایش جذاب بوده‌اند.

مدیر مجموعه‌ی «خانه‌ی اردیبهشت» در جمع صدنفره‌ای که برای دیدار با «سروش صحت» در طبقه‌ی دوم ساختمان کتابفروشی به مناسبت چهارمین سالگرد افتتاح کتابفروشی جمع شده بودند گفت چون عاشق کتاب خواندن بودم و همیشه کتاب‌هایم را به دیگران‌امانت می‌دادم تصمیم به دایر کردن این کتابفروشی کردم.

زهرا هاشم‌زاده که ریاست دانشکده دندانپزشکی کاشان را نیز به عهده دارد در مقابل مهمان‌هایی که برای دیدار با سروش صحت به مجموعه‌اش آمده‌اند می‌گوید که طی دو روز قرار این برنامه گذاشته شد و با یک اطلاع‌رسانی در صفحه‌ی مجازی مجموعه، بیش از دوهزار نفر در خواست شرکت در این برنامه ملاقات و نشست با سروش صحت داشته‌اند.

عصر پاییزی در خانه‌ی اردیبهشت به بهترین حالت ممکن جوری به غروب می‌رسد که حال همه بهاری شده است، چون مردی مهربان و خردمند آنقدر خودمانی از جهان پویای کتاب‌ها سخن می‌گوید که بی‌برو برگرد مِهر کتاب بیشتر از قبل بر وجودت حک می‌شود. آنقدر که از مجری گرفته تا چند تا مسوول شهری در حوزه فرهنگ از سروش صحت قول می‌گیرند که در اردیبهشت ۱۴۰۳همزمان با فصل گل وگلاب باز هم مهمان کاشانی‌ها باشد.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.