مشارکت بیش از ۱۱۰۰۰۰ نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در کاشان

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری مهر«کورش ساکی» با اشاره به آغاز این پویش از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر بیان کرد: ۱۱۴ هزار نفر از این دو شهرستان در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند.

وی گفت: از این تعداد سه هزار و ۲۶۴ نفر مشکوک به فشارخون جدید، یک هزار و ۶۳۶ نفر مشکوک به دیابت جدید، ۱۶ هزار و ۱۶۵ بیمار مبتلا به فشارخون و ۱۴ هزار و ۳۹۹ بیمار مبتلا به دیابت شناسایی و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه این تعداد، ۳۲ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالای شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل را شامل می‌شود، بیان کرد: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسش نامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت و بیماری پرفشاری خون از همین دست بیماری‌های خاموش هستند، گفت: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند. از طرفی ممکن است برخی بگویند اینکه خوب است که یک بیماری بدون علامت باشد و رنجی نداشته باشد اما، باید یادآوری کرد که هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشند.

ساکی بیان کرد: از این رو برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ وزارت بهداشت تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جامعه محسوب می‌شود، بیان کرد: بیماری فشارخون شرایطی را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتاً با علل زمینه‌ای مثل فشارخون و غیره، شکل می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پایان با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی با پیشگیری قابل کنترل است، گفت: دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی و غیره است.

وی از اعضای تیم‌های غربالگری در این شهرستان‌ها و مشارکت خوب مردم شریف منطقه قدردانی کرد و از شرکت رؤسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی و امامان جمعه و جماعات در این پویش خبر داد.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.