مشارکت ۱۱۴ هزار نفری کاشانی‌ها در پویش غربالگری فشار خون و دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: غربالگری بیش از ۱۱۴ هزار نفر از شهروندان بالای ۱۸ سال منطقه کاشان در پویش غربالگری فشار خون و دیابت انجام شد که ۳۲ درصد جمعیت جامعه هدف را شامل می‌شود.

به گزارش کاشان فردا به نقل ایسنا «کورش ساکی» گفت: بنا بر آمار، ۳۲۶۴ نفر مشکوک به فشارخون جدید، ۱۶۳۶ نفر مشکوک به دیابت جدید، ۱۶۱۶۵ بیمار مبتلا به فشارخون و ۱۴۳۹۹ بیمار مبتلا به دیابت شناسایی شده و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی گفت:  افراد با تکمیل پرسشنامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا صاحب پرونده سلامت شده و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

ساکی بیان کرد: بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون از جمله بیماری‌های خاموش هستند و بیماران ممکن است سال‌ها از ابتلای خود بی‌خبر باشند، در حالی که بیماری از درون بدن فرد، مشغولِ ایجاد آسیب هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پویش ملی غربالگری پرفشاری خون و دیابت در گروه سنی بالای ۱۸ سال برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در جامعه شناخته شده است که  عامل فشارخون شرایط ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی را فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز با علت‌های زمینه‌ای مثل فشارخون و… شکل می‌گیرد.

ساکی با تقدیر از مشارکت شهروندان و تیم‌های غربالگری، گفت: دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی و… است در حالی که بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی با پیشگیری قابل کنترل است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.