ثبت روز گل محمدی و گلاب نقطه عطفی در صنعت گلابگیری کاشان

فرماندار ویژه کاشان گفت: ثبت روز گل محمدی در تقویم کشور نقطه عطفی بر صنعت گلابگیری کاشان است.

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری فارس از کاشان، گل محمدی یکی از گیاهان بومی ایران به شمار می‌رود که از حدود ۳۵۰ سال قبل تنها در ایران مشاهده می‌شده است، این گل با عطر و بوی خوش کاربردهای فراوانی در طب سنتی و صنعتی دارد.

در دوره‌ی صفوی، گل محمدی در کنار دستگاه‌های گلاب‌گیری، از ایران به عثمانی صادر شد و در قرن نهم میلادی گلاب از طریق جاده‌ی ابریشم، به چین و هند به عنوان یکی از کالاهای مهم تجاری صادر می‌شد.

صدها سال است که ایرانی‌ها، گل سرخ کاشته و آیین گلاب‌گیری را زنده نگه داشته‌اند و از عصاره این گل زیبا در مراسم مذهبی خود استفاده می کنند. گلاب که عصاره این گل زیبا است برای درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی و گوارشی کاربرد دارد، در دوران کرونا از این ماده طبیعی به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی استفاده می شد.

این گل زیبا ابتدا در منطقه کاشان که نخستین خاستگاه یکجانشینی است مشاهده و تولید شده است و در سال‌های بعد این گیاه به شهرهای دیگر برده و کشت شد. از این‌رو گلاب و گلابگیری منحصرا به نام کاشان شناخته می شود و گلاب کاشان از مرغوبترین نوع گلاب بشمار می آید.

همه ساله جشنواره گلاب در منطقه کاشان با برنامه های متنوع از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد برگزار می‌شود.

چیدن گل محمدی قبل از طلوع آفتاب برای تولید گلاب مرغوب

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری فارس «جواد مصلح» یکی از گلاب‌گیران کاشان بیان کرد: گلابگیری فرآیند ویژه ای دارد که از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و نهایتا تا اواسط تیرماه در کاشان ادامه دارد.

وی گفت: پیش از رسیدن به اردیبهشت کار برداشت گل سرخ محمدی و آیین گلاب‌گیری در شهرهای کاشان، برزک، قمصر و نیاسر و روستاهای این منطقه شروع می شود.

مصلح بیان کرد: آیین گلاب‌گیری معمولا در شهرهای کوهستانی کاشان برگزار می شود زیرا گل محمدی در این مناطق کیفیت مناسب‌تری دارد.

این گلاب‌گیر کاشانی گفت: البته در مناطق کویری هم گل محمدی کاشته می‌شود ولی به دلیل گرم‌تر بودن این مناطق، سریع تر پژمرده می شود.

وی بیان کرد: برای گرفتن گلاب به روش سنتی، به وسایلی مثل دیگ، قرابه، پارچ و نی و شیشه نیاز است، گل‌ها در دیگ مسی ریخته می‌شود و کمی آب به آن اضافه می شود، پس از آن یک واشر پلاستیکی بین در دیگ و قابلمه جا می‌گیرد تا بخار داخل قابلمه محفوظ مانده و توسط سوراخی که در روی آن تعبیه شده و لوله‌های استیلی که از آن می‌گذرد به پارچی مسی می‌‌رسد و گلاب آماده را به داخل پارچ هدایت می کند.

مصلح گفت: این فرآیند حدود ۷ ساعت طول می‌کشد که با ظرافت و توانمندی گلابگیر گلاب مرغوبی به دست می آید.

به گفته وی گلچین ها باید صبح قبل از طلوع آفتاب گل ها را بچینند تا گلاب آن عطر بهتری داشته و گلاب مرغوب تری بدهد.

این گلاب‌گیر کاشانی، گرانی تهیه مواد اولیه، عدم نظارت دقیق بر مرغوبیت گلاب و  نبودن بازار مناسب برای فروش را از جمله مشکلات گلابگیران عنوان کرد و گفت: این صنعت سالیان زیادی است که متعلق به این منطقه است و سهم عمده ای از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، چنانچه نظارت دقیقی بر آن صورت نگیرد رونق تولید در آن کاهش می یابد.

وی با بیان به اینکه برخی از افراد بدون علم کافی وارد این شغل شده و بازار را خراب می کنند، بیان کرد: متاسفانه در این سال‌ها تولید گلاب تقلبی رواج زیادی پیدا کرده و برخی افراد سودجو چون با این روش می‌توانند در زمانی کوتاه و با هزینه‌ی کم، مقدار زیادی گلاب بی‌کیفیت و تقلبی تولید و روانه بازار کنند به این روش روی آورده اند که از مسؤولین می خواهیم نظارت دقیق اعمال کنند.

رضا یکی از کشاورزان منطقه کاشان گفت: با توجه به کم آبی منطقه، کشت گل محمدی و دیگر گیاهان دارویی می تواند تا حدود زیادی دغدغه کشاورزان را کم کند، ولی مشکلاتی از جمله تهیه گیاه و کشت مناسب، کمبود آموزش کشاورزان و نبود بازار مناسب پس از تولید سبب می شود تا کمتر به این نوع تولید پرداخته شود.

چگونه گلاب اصل را بشناسیم

زینب نراقی، کارشناس حوزه معاونت غذا و دارو در خصوص شناسایی گلاب اصل بیان کرد: گلاب اصل کاشان، عطر گل محمدی دارد ولی این عطر ملایم بوده و طعم ترشی نمی‌دهد.

وی گفت: اگر گلابی که می‌خرید عطر تندی داشت به کیفیت آن شک کنید و بدانید، الزاماً عطر زیاد و تند، نشان ‌دهنده‌ی کیفیت گلاب نیست؛ چراکه این عطر تند، می‌تواند ناشی از اسانس‌های تقلبی اضافه‌شده به گلاب باشد که برای تشخیص بهتر می‌توانید مقدار کمی از گلاب را درون ظرفی ریخته و آن را بو کنید اگه گلاب اصل باشد همین مقدار کم از گلاب، بوی فوق‌العاده‌ای داشته و عطر آن توی فضای اطراف ظرف می‌پیچد.

نراقی بیان کرد: بررسی طعم گلاب را می توان از مزه‌ی آن هم تشخیص داد گلاب اصل، تلخ و گس است اما این تلخی اذیت‌کننده نیست و سریع از بین می‌ رود.

کارشناس حوزه غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: گذر زمان می‌تواند گلاب اصل را از تقلبی متمایز کند گلابی که اصل و خالص باشد، ماندگاری بالایی دارد و یک سال بعد هم که در آن را باز کنید همچنان همان عطر و بوی قبل را دارد اما گلاب‌های تقلبی که از اسانس ‌ها بدست آمدند بعد از مدتی عطر خودشان را از دست داده و مثل آب می‌ شوند.

وی گلاب را به نوع های مختلف بیان کرد و گفت: گلاب سنگین از مخلوط ۸۰ لیتر آب و ۳۰ کیلوگرم گل سرخ به دست می‌آید که به عنوان گلاب درجه یک شناخته می‌ شود، گلاب سبک از مخلوط ۸۰ لیتر آب و ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم گل سرخ حاصل می‌شود که عطر کم‌تری دارد و برای مصارف خانگی مناسب تر است،گلاب دو آتیشه در تهیه آن به جای آب، گلاب داخل دیگ مسی می‌ریزند و در نتیجه گلاب حاصل از ۲ بار تقطیر غلظت بالا، طعم گس و تلخی خواهد داشت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از انواع گلابها گلاب سه آتیشه است در این روش هم با ترکیب گلاب دو آتیشه و گل محمدی، فرآیند گلاب‌گیری انجام می‌شود.

ثبت روز گل محمدی و گلاب نقطه عطفی در صنعت گلابگیری کاشان

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری فارس «محمد شریف زارعی» فرماندار ویژه کاشان با اشاره به تصویب «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی کشور که نقطه عطفی در صنعت گلابگیری کاشان است، گفت: از سال آینده، روز ۲۰ اردیبهشت به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی ثبت خواهد شد.

محمد شریف زارعی بیان کرد: به منظور ثبت این رویداد در تقویم کشور، با پیشنهاد رسمی دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در اسفندماه ۱۴۰۱ به شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان، ثبت «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.

وی، گفت: در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی این مصوبه اعلام شد از این‌رو تلاش می‌کنیم سال آینده برنامه های ویژه تر آیین گلابگیری را برگزار کنیم.

زارعی بیان کرد: این نامگذاری می‌تواند نقطه عطفی بر صنعت گلابگیری کاشان باشد و دغدغه تولیدکنندگان را کاهش دهد.

وی گفت: کاشان دارای ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۹ هزار هکتار باغ و چهار هزار هکتار زمین زراعی است و بیش از ۴۰ هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از فارس؛ شهرستان کاشان دارای رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان اصفهان و رتبه چهارم در کشور از نظر سطح زیر کشت این محصول است، یک هزار و ۶۸۰ واحد گلابگیری سنتی در کاشان وجود دارد و متوسط عملکرد گل‌ محمدی در هر هکتار در کاشان ۴.۲ تن است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.