ایستگاه هواشناسی برای چه کاری می‌خواهیم

کاشان فردا – کاشان نیوز از برگزاری نشست ۱۳۹ دیسکاشن کاشان و آران و بیدگل با تیتر «شهر برزک تا پایان سال جاری به ایستگاه پیشرفته هواشناسی مجهز می‌شود» خبر داده است.

دیسکاشن چیست که یکسالی است یه ادبیات رسانه‌ای کاشان وارد شده و اکثر اهل خبر و رسانه و فرهنگ هم معنی آن‌را نمی‌دانند؟ آیا بهتر نبود قبل از آغاز بکار این برنامه یک نام ایرانی برای آن انتخاب می‌کردید که ۴۰۰ هزار شهروند کاشان و ۱۵۰ هزار شهروند آران و بیدگلی سر دربیاورند منظور شما چیست و چه گلی می‌خواهید به سرشان بزنید؟

لابد خواهید گفت در عصر سنگ چخماق و آغاز تمدن که نیستیم، در عصر انفجار اطلاعات هستیم و چیزی به نام اسمارت فون یا گوشی‌های لمسی و قبل از آن اینترنت در اختیار همه هست. در گوگل ترنسلیت یا گوگل ترجمه جست‌وجو کنند، معنی دیسکاشن به‌راحتی پیدا می‌شود.

حق با شماست. ما در عصر سنگ چخماق نیستیم. ولی گوگل ترجمه آداب دارد باید قبل از اینکه می‌خواهی دنبال کلمه‌ای بگردی، شکل نوشتاری‌اش را بدانی و مثلا جست‌وجو کنی discassion شما این تلفظ لاتین را هم باید نوشته باشی.

اما ما هم در گوگل و هم در گوگل ترجمه دنبال این کلمه گشتیم، چیزی جز بحث جواب نداد. یعنی معنی این دیسکاشن می‌شود بحث؟ مذاکره؟ هم‌فکری؟ یا چیزی در این مایه‌ها؟ خوب چرا لقمه را دور سر می‌چرخانید، به قول معروف مثل آدم حسابی بنویسید نشست بحث و گفت‌وگو.

اما اصل داستان چیزی دیگری است. مگر در عصر انفجار اطلاعات و اسمارت فون و گوشی لمسی و اینترنت نیستیم؟ خوب. اینترنت که فقط گوگل ترجمه ندارد. نرم‌افزار سنجش میزان آلودگی هوا و هواشناسی و پیش‌بینی هوا از یک‌طرف و معرفی سایت‌های معتبری که از طریق همین گوگل آب‌وهوای مناطق مختلف جهان را با دقت کم‌نظیر و با یکی دو درجه خطا پیش‌بینی و اعلام می‌کنند هم هست. چرا به آن‌جا مراجعه نکنیم و برویم در باغ فین و برزک با هزینه بسیار ایستگاه نصب کنیم؟

‌این حرف را من از خودم نمی‌زنم. آقای حسین خادمی، کمتر از یک‌ماه پیش گفت که با وجود نرم‌افزارهای اینترنتی سنجش میزان آلودگی هوا، تعمیر دستگاه نصب شده در میدان ۱۵ خرداد کاشان به صرفه نیست.
لااقل اگر حرف من اشتباه است، اول این تذکر را به رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان بزنید، بعد ایستگاه خراب ۱۵ خرداد را تعمیر کنید، پولی باقی ماند برای برزک ایستگاه هواشناسی بخرید.

کانال کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.