ارتش سودان، عمرالبشیر رئیس‌جمهور کشور را بازداشت کرد

عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان از سوی ارتش برکنار و بازداشت شدکاشان فردا – بر اساس گزارش‌ها از سودان، ارتش کنترل اوضاع را در این کشور به‌دست گرفته است. همین گزارش‌ها حاکی‌ست که عمرالبشیر، رییس‌جمهوری، سرنگون و بازداشت شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهو بازداشت و به مکانی امن برده می‌شود.

بر اساس این بیانیه، به مدت سه ماه در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام خواهد شد، و ارتش در دوره دو ساله انتقالی زمام امور را به‌دست خواهد گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که یک شورای انتقالی نظامی در این دوره انتقالی تشکیل می‌شود که جزییات این شورا بعدا اعلام می‌شود.

اعتراضات علیه عمر البشیر که نزدیک به ۳۰ سال زمام امور در این کشور را برعهده داشت، در ماه‌های گذشته در این کشور ادامه داشت و این کشور صحنه بزرگ‌ترین اعتراضات در طول دوران حکومت بشیر بود.

درگیری‌ میان نیروهای امنیتی که به عمرالبشیر وفادار بودند و معترضان، چندین کشته برجا گذاشته است.

اقتصاد سودان در سال‌های گذشته رو به وخامت گذاشته بود.

سال پیش، ارزش پوند سودان به سرعت افت کرد و تورم بالا رفت که فشار بیشتری بر وضع معیشتی وارد کرد. دولت سپس افزایش بهای سوخت و نان را اعلام کرد که به اعتراضات منجر شد.

عمر البشیر در ژوئن سال ۱۹۸۹، با دست‌زدن به یک کودتای نظامی، قدرت را در سودان در دست گرفت و در سال ۱۹۹۳ خود را رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد.

وی در دوران حکومتش با اتهام نقض حقوق بشر روبه‌رو بوده است، و دادگاه بین المللی کیفری (آی سی سی) حکم جلب او را در ارتباط با اتهام نسل‌کشی، جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.