شناسایی ۷۰۰ بنای واجد حفاظت و نگه‌داری در بافت تاریخی کاشان

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از شناسایی ۷۰۰ بنای واجد حفاظت و نگه‌داری در بافت تاریخی کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان به مهر گفت: از این ۷۰۰ اثر، ۱۷۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در تلاش هستیم تا دیگر بناهای تاریخی شهرستان را نیز در این فهرست به ثبت برسانیم.

بیشتر بخوانیم:
+ سه خانه تاریخی در کاشان به مزایده گذاشته شد

وی با اشاره با به وسعت تقریبی ۴۵۰ هکتاری بافت تاریخی کاشان افزود: بافت تاریخی کاشان مجموعه‌ای منسجم، و از جنبه شهرسازی تاریخی بسیار ارزشمند، و دارای استخوان‌بندی قوی است که متأسفانه بر اثر خیابان‌کشی‌های شطرنجی در قرن حاضر و همچنین نوسازی فراوان و بعضاً بی‌رویه آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است.

سرمدیان ضمن اشاره به وجود برترین و ارزشمندترین نمونه‌های بناهای مسکونی تاریخی ایران همچون خانه بروجردی، عامری‌ها، طباطبایی، عباسیان و غیره گفت: مجموعه بازار ارزشمند کاشان با بیش از سه کیلومتر طول، راسته‌ها و ۱۰ هکتار مساحت، گذرها، مرکز محله‌ها، بقاع متبرکه، مساجدی همچون آقابزرگ که از زیباترین مساجد ایران به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ آب انبار و حمام تاریخی از دیگر عناصر ارزشمند این بافت به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و احیای این مجموعه عظیم و ارزشمند تاریخی تاکید کرد: حفظ و احیای بافت تاریخی کاشان نیازمند همکاری همه‌جانبه تمامی مسئولین و نهادهای شهری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.