احیای خانه‌های تاریخی کاشان به یک فرهنگ تبدیل شده‌است

سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشانکاشان فردا – شهردار کاشان در نشست هم‌اندیشی با اعضای شورای شهر همدان، با اشاره به پیشینه کاشان به عنوان خاستگاه و نقطه آغاز شهرنشینی در فلات ایران اظهار کرد: در حقیقت تمدن بشری مدیون مردمان خطه سیلک، و در امتداد این تمدن بزرگ، اوج شکوه هگمتانه در دوران هخامنشی مایه غرور هر ایرانی است.

سعید ابریشمی‌راد تصریح کرد: زمانی از شکوه تمدن سیلک و هگمتانه کاسته شد که فرآیند تولید دانش در این دو خطه قطع شد و تقلید جای آن را گرفت.

وی تأکید کرد: در این مقطع حساس تاریخی و در این سطح گسترده از ارتباطات می‌توانیم با همکاری یکدیگر شاهد شکوه پر فروغ این دو تمدن باشیم.

ابریشمی‌راد، در ادامه مرمت و باززنده‌سازی را، بازگشت به خویشتن دانست و گفت: ما در این جریان به دنبال احیا و زنده‌کردن ارزش‌های نیاکان خود هستیم.

شهردار کاشان با اشاره به ویژگی معماری‌های اصیل مانند معماری خانه‌های تاریخی در کاشان بیان کرد: رعایت اصل توازن، تقارن، توجه به اصول اقلیمی و محیط زیستی‌ و … ارزش‌های والا در این گونه معماری‌ها بوده که مطابق با شاخص‌ها و متدولوژی‌های روز دنیاست.

بیشتر بخوانیم:
+ سه خانه تاریخی در کاشان به مزایده گذاشته شد
+ نشان برتر جهانی «تریپ ادوایزر» برای ۳ اقامت‌گاه کاشان
ابریشمی‌راد با تقدیر از تلاش‌های مهندس محلوجی در دهه 70 در احیای خانه‌های تاریخی کاشان عنوان کرد: شاید مردم در ابتدا به این اتفاق با تردید نگاه می‌کردند و فکر نمی‌کردند احیای این خانه‌ها روحی در کالبد بی‌جان محله‌ها و بافت بدمد و کاشان به واسطه باززنده‌سازی این بناها به قطب معماری ایران تبدیل شود.

وی با یادآوری اینکه بیش از ۶۰۰ خانه و اثر ارزشمند در کاشان وجود دارد که متجاوز از۲۵۰ مورد آن بازسازی شده است گفت: غیر از پنج مورد، بقیه خانه‌ها توسط مردم بازسازی شده است. ما در این مسیر، مردم و مالکان اصلی شهر را متوجه این ثروت کردیم و الان این حرکت تبدیل به فرهنگ شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.