باید اقرار کنم که ما غیرحرفه‌ای بوده‌ایم

محمدعلی خرمی مشکانیکاشان فردا – محمدعلی خرمی/ با مدیریت خبر بیگانه بوده‌ایم و به دلیل بی‌سوادی، تنبلی و یا مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، هم از مسئولیت اجتماعی‌مان فاصله گرفته‌ایم و هم از روح کار حرفه‌ای.

این روزها که به لطف دوستان فرصت بیشتری برای بررسی عملکرد رسانه‌ها یافته‌ام، پی‌برده‌ام که ما به جای آن‌که ابزاری برای نظارت بر عملکرد مسئولان باشیم، به ابزاری برای فریب مردم تبدیل شده‌ایم.

اصلا ما یکی از مقصران انتخاب‌های اشتباه مردم هستیم، چرا که آن‌ها بخشی از زندگی‌شان را بر اساس کادر دوربین ما تنظیم می‌کنند.

ما سبب شده‌ایم که هر لمپنی خود را سیاست‌مدار بنامد، چرا که تا دیدیم یکی با صدای بلند و ظاهر آراسته تهمت می‌زد یا دروغ می‌گوید یا فحش می‌دهد، بلافاصله به او تریبون دادیم تا فضای رسانه ما داغ‌تر شود، غافل از این‌که سبب دیده‌شدن او و به همان نسبت دور‌کردن جامعه از ارزش‌هایی مانند شایسته‌سالاری و تخصص‌محوری شده‌ایم.

بیشتر بخوانیم:
+ خبرنگار تنها کاتب «گفت و افزود» نیست

ما هر کلام خامی را بدون بررسی منتشر کردیم، غافل از این‌که در جایگاه یک قاضی نشسته‌ایم که پس از بررسی دقیق حکم آخر را به افکار عمومی واگذار می‌کند.

فضای فرهنگی و ارزشی امروز جامعه ما و انتخاب مسئولانی که همه را مسئول می‌دانند الا خوذشان را، معلول ارزش‌گذاری‌های اشتباه و یا منفعت‌طلبانه ماست.

باید باور کنیم که خبرنگاری فقط قلم دست گرفتن و «وی گفت» و «وی افزود» را در هم بافتن نیست.

وقت ان است که به اشتباهات‌ِمان اقرار کنیم و سپس چشم‌ها را بشوییم و جور دیگر ببینیم.

از این نویسنده:
+ از نگاه خانواده یک آتش‌نشان، می‌توان آتش‌نشان را درست معنا کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.