کاشان شبیه قم می‌بافد

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قمکاشان فردا – در حالی که «قالی کاشان» برند معتبر جهانی چند صد ساله کاشان است، نماینده قم مدعی شد: «یک واحد تولید فرش ماشینی در شهر کاشان عملا به شبیه‌سازی تولید فرش دستباف قم می‌پردازد.»

به گزارش ایرنا «احمد امیرآبادی فراهانی» عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه فرش استان قم بیان کرد: شبیه‌سازی فرش دستباف قم، هویت و برند فرش دستباف ایران را در بازارهای جهانی از بین برده است.

وی اضافه کرد: شبیه‌سازی و مشابه‌بافی فرش دستباف قم توسط برخی واحدهای فرش ماشینی اصالت این هنر ایرانی را مخدوش کرده است.

فراهانی مدعی شد: یک واحد تولید فرش ماشینی در شهر کاشان عملا به شبیه‌سازی تولید فرش دستباف قم می‌پردازد.

قالی کاشان از دوره صفوی در موزه متروپولیتن آمریکا

این نماینده قم خواستار برنامه‌های پیشگیرانه سازمان صمت استان اصفهان نسبت به ادامه فعالیت این واحد تولید فرش ماشینی ـ به گفته وی متخلف ـ شد.

بیشتر بخوانیم:
+ استاد امیرحسین افسری کاشانی دار فانی را وداع گفت

امیرآبادی فراهانی در حالی این سخنان را می‌گوید که «فرش دستباف قم» هویت شاخصی به نسبت برخی شهرها مثل کاشان و کرمان و تبریز و … ندارد، و پیشینه و اعتبار آن در مقایسه با کاشان اصلا قابل اعتنا نیست.

کاشان شهر ملی نساجی سنتی است و خود را برای ثبت برند جهانی نساجی سنتی آماده می‌کند و پیشینه «قالی کاشان» چنان است که برخی دست‌بافته‌های بانوان کاشانی زینت موزه‌های معتبر جهان بوده و قالی کاشان جایگاهی شاخص در ادبیات فولکلور، داستانی و معاصر برای خود داشته و دارد.

از سویی دیگر منطقه کاشان بزرگ قطب تولید فرش ماشینی کشور است و بیش از یک‌هزار شرکت فرش ماشینی کاشان انواع و اقسام طرح و نقشه‌ها برای بافت، از نقشه‌های اصیل کاشان و طرح‌های تلفیقی مدرن دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.