امکان‌‌سنجی تاسیس موزه طب در کاشان

امکان‌سنجی تاسیس موزه طب در کاشانکاشان فردا – هفته گذشته در تالار حکیم دانشکده پزشکی،‌ نخستین پایان‌نامه در حوزه تاریخ طب کاشان با موضوع «امکان‌سنجی تاسیس موزه پزشکی» در کاشان توسط دکتر «علیرضا اشرفی» ارائه شد.

در این پژوهش دکتر علیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، و دکتر حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی علوم پزشکی، به عنوان اساتید راهنما و دکتر اسماعیل فخاریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دکتر مسعود کثیری استاد دانشگاه اصفهان به عنوان اساتید مشاور حضور داشتند.

این پژوهش با تحقیق در اسناد کتاب‌خانه‌ای، به بررسی تاریخ و سابقه طبابت و پزشکی در کاشان پرداخته و در ادامه امکان تاسیس موزه طب در شهر کاشان را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این پژوهش تلاش شده تا بخشی از اسناد در مورد طب و پزشکی در کاشان جمع‌آوری، تنظیم و حفظ شده و تاریخ شفاهی طب کاشان نیز ثبت و ضبط شود.

بیشتر بخوانیم:
+ سه خانه تاریخی در کاشان به مزایده گذاشته شد

در تاریخ طب کاشان ستارگان بزرگی همچون ابوالفضل حکیم‌باشی، رکنای کاشانی و … می‌درخشند. متاسفانه به رغم تاریخ غنی طب کاشان، و وجود بناهای معتبر و تاریخی همچون خانه حکیم باشی، بیمارستان اخوان و خانه صالح، تاکنون هیچ کتاب، پژوهش، یا تلاشی جهت مستندسازی و تدوین تاریخ و حفظ این بناها و پژوهش در تاریخ طب قدیم و جدید کاشان صورت نگرفته است.

با توجه به پیشینه غنی طب و پزشکی در کاشان، و نظر به این‌که منابع موجود پیرامون تاریخ طب در ایران بسیار محدود هستند و با توجه به این‌که در پایان جلسه دفاع از پایان‌نامه «امکان‌سنجی تاسیس موزه طب در کاشان» مروری بر استراتژی‌های تاسیس و راه‌اندازی موزه علوم پزشکی کاشان صورت گرفته و اعضای حاضر در جلسه نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تاسیس این موره ابراز امیدواری کردند، انتظار می‌رود مسئولین میراث فرهنگی به همراه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مسئولین زیربط هرچه سریع‌تر برای تاسیس موزه طب در کاشان اقدام کنند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.