«تقی عمارتی» معلمی که نخستین‌بار بذر بلوط را به کاشان آورد

«تقی عمارتی» معلمی که نخستین‌بار بذر بلوط را به کاشان آوردکاشان فردا – «تقی عمارتی» معلمی که نخستین‌بار بذر بلوط را به کاشان آورد.

در زمانه‌ای که خبر دست‌اندازی انسان بر دامن طبیعت، هر روز بیشتر و ناگوارتر می‌شود، خواندن روایت زندگی انسان‌هایی که برای یاری منابع طبیعی و حفظ محیط زیست آستین همت بالا می‌زنند، دل‌چسب است.

یکی از این روایت ها، حکایت فرهنگی بازنشسته‌ای است که نزدیک به چهار دهه از عمرش را برای آبادی طبیعت کویر صرف کرده است و این بار می‌خواهد همراه با جمعی از هم‌نوردانش، نخستین‌ بذرهای بلوط را در کوهستان‌های کاشان به بار بنشاند.

سید تقی عمارتی نوش‌آبادی، به ایسنا گفت: سال‌هاست که خبر نابودی جنگل‌های تاریخی ایران را می‌شنویم و می‌بینیم، اما ساکت‌نشستن و دیدن و شنیدن، حاصلی جز نابودی و افسوس آیندگان ندارد پس هر شهروند ایرانی باید به سهم خود کاری کند.

وی افزود: کارشناسان بر این باورند که هر فرد در طول یک شبانه‌روز به ۱۶ کیلوگرم هوای پاک و تمیز نیاز دارد، اما امروز می‌بینم که به واسطه افزایش صنایع و خودروها، آلودگی هوا از کلان‌شهرها به شهرهای کوچک هم رسیده است، بنابراین درخت‌کاری و توسعه فضای سبز یک ضرورت اساسی جامعه محسوب می‌شود.

دره پریان یکی از تفرجگاه‌های روزهای تعطیل شهروندان منطقه کاشان است که با چند کیلومتر کوهنوردی به ییلاق موسوم به “آب اسبی” می‌رسد و پاتوق کوهنوردان است، اما آنچه مایه تعجب است این است که در این ارتفاع بلند شیلنگ‌های آبیاری قطره‌ای دیده می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ حفاظت و مراقبت از کوهستان امر مهمی در پایداری طبیعت است

عمارتی نوش‌آبادی گفت: منطقه “آب اسبی” به مرور زمان خشکیده بود، اما حدود ۲۰ سال پیش کوهنوردان کاشان همت کردند و با نهال بید آن‌جا را درخت‌کاری کرده و با هزینه شخصی، اندک آبی که از کوه‌ها سرازیر می‌شود را جمع و با شیلنگ به صورت قطره‌ای آبیاری کرده‌اند تا به این وضع رسیده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مناطق طبیعی در کوهستان و کویر مورد بی‌مهری مردم قرار گرفته است، اما در سال‌های اخیر برای جلب توجه همگانی طرح جنگلانه توسط اداره منابع طبیعی کاشان و با هدف توسعه جنگل‌های بادام زمینی اجرا شده است و تیم‌های کوهنوردی و سازمان‌های مردم‌نهاد طی ۳۰ هفته در این طرح شرکت کردند.

این معلم بازنشسته افزود: بعد از افزایش آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط همراه با دیگر همنوردان تصمیم گرفتیم که کاشت بذر بلوط را در مناطق کوهستانی کاشان آزمایش کنیم. بعد از مشورت با مظفر افشاری که پدر بلوط کاری ایران است و استفاده از نظر کارشناسان استان لرستان، ارتفاعات جنوب کاشان را برای اجرای بلوک کاری انتخاب کرده‌ایم.

سید تقی عمارتی کوهنورد و فعال محیط زیست
عمارتی نوش‌آبادی که مرداد ماه گذشته از طرف سازمان منابع طبیعی و جنگل‌داری به عنوان همیار طبیعت انتخاب شده است، توصیه کرد که شهروندان حضور در کوه و دشت را بخشی از زندگی خود بدانند، اما نباید این طبیعت‌گردی منجر به آلودگی و تخریب منابع طبیعی و محیط زیست شود.

این فرهنگی بازنشسته تصریح کرد: بلوط، گیاه بومی مناطق کوهستانی با ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر و بارش سالانه بیش از ۳۰۰ میلی‌متر است، ولی ریزش سالانه بارش در کاشان حدود ۱۳۰ میلی‌متر است بنابراین برای دسترسی به جریان مستمر آب، مسیر نیزارها را برای کاشت انتخاب کرده‌ایم.

وی گفت: برای کشت آزمایشی، دو کیلوگرم بذر بلوط را در مناطق کوهستانی قمصر، خنب، جزه، جوشقان، نیاسر و امامزاده یونس انتخاب کرده‌ایم و نتایج را پس از یک سال بررسی خواهیم کرد که اگر نهال‌های سبز‌شده، دوام بیاورند بذرکاری را ادامه خواهیم داد.

این فعال زیست محیطی اظهار کرد: قصد جنگل‌کاری نداریم بلکه می‌خواهیم توجه شهروندانی که طبیعت‌گردی را برای تفریح انتخاب می‌کنند به دوستی با طبیعت جلب کنیم تا سعی کنند برای آیندگان میراث شایسته به یادگار بگذارند.

وی تأکید کرد: همه ما یک مسئولیت اجتماعی برای حفظ طبیعت و محیط زیست داریم و این وظیفه باید در جامعه نهادینه شود که بر این اساس روزهای تعطیل همراه با تیم‌های کوهنوردی و دوستداران محیط زیست اقدام به پاکسازی مسیر می‌کنیم که برای مثال فقط در یک روز نزدیک به ۴۰ کیلوگرم زباله از کوه کرکس جمع‌آوری شد.

این آموزگار بازنشسته یادآور شد: سال‌های دهه هفتاد که مدیر مدرسه بودم، اردوهای دانش‌آموزی را برای کاشت گیاهان سازگار با کویر در ریگ‌زارهای بیابانی برگزار می‌کردیم و حاصل آن جنگل‌های تاغزار از نوش‌آباد تا کویر مرنجاب است که باعث تثبیت شن‌های روان شد.

سید تقی عمارتی نوش‌آبادی، متولد سال ۱۳۲۶ و از معلمان بازنشسته و از جانبازان دوران جنگ تحمیلی است. وی پس از بازنشستگی از سال ۱۳۹۰ به ورزش کوهنوردی روی آورد و در این مدت ۱۰ بار دماوند را فتح کرد و بیش از ۱۵۰ صعود به کرکس و دیگر قلل کشور داشته است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.