دانشگاه‌ها برای رفع مشکل آب کاشان راهکار ارائه کنند

دانشگاه‌ها برای رفع مشکل آب کاشان راهکار ارائه کنندکاشان فردا – دانشگاه‌ها برای رفع مشکل آب کاشان راهکار ارائه کنند.

فرماندار کاشان گفت: دانشگاه‌ها با ورود به موضوع کم‌آبی و کیفیت آب در این شهرستان راهکارهای علمی و عملی ارائه کنند تا با برنامه‌ریزی هدفمند راه‌حل اساسی برای رفع این بحران پیدا شود.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر مرتضایی یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب کاشان، رسالت مرکزهای آموزش عالی را رفع مشکل‌های جامعه دانست و افزود: دانشگاه‌های این شهرستان‌ باید پایان‌نامه‌های دانشجویی را به طور هدفمند برای رفع بحران آب و مشکل کم‌آبی منطقه سوق دهند و برای حفظ منابع آب مطالعه‌ و تحقیق‌های علمی انجام شود.

وی ادامه داد: بر این پایه، پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باید بر حسب نیاز جامعه و راهنمایی پایان‌نامه‌های در دوره کارشناسی‌ارشد و دکترا متناسب با نیازهای کاشان باشد.

بیشتر بخوانیم:
+ ۱۲ حلقه چاه آب غیرمجاز در کاشان بسته شد

فرماندار ویژه کاشان با تاکید بر حفظ شرایط موجود برای نگه‌داری و مراقبت از ذخیره‌های آبی در این منطقه اضافه کرد: بازگشت به شرایط مطلوب آبی نیازمند بهبود وضعیت زیست محیطی و برنامه‌ریزی بلندمدت است.

مرتضایی از بسته‌شدن ۳۳ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال جاری تاکنون در کاشان خبر داد و افزود: هفت دستگاه حفاری غیرمجاز جمع‌آوری و ۸۰ پروانه بهره‌برداری آب نیز در این مدت اصلاح و تعدیل شده که امید است همکاری و مشارکت مردم به پیشگیری و کاهش جرایم در حوزه بحران آب منجر شود.

وی کاهش نزولات جوی، خشکسالی، افزایش جمعیت، کاهش بارندگی، حفاری و برداشت غیرمجاز آب از سوی متخلفان را از جمله مشکلات پیش‌رو در موضوع بحران آب برشمرد و اظهار داشت: مقدمه اصلی و کلیدی برای رفع مشکل‌ در تمامی حوزه‌ها به خصوص بحران آب، آموزش و پیشگیری است که می‌توان بر مبنای این آن‌ها بسیاری از مشکلات و مسایل این حوزه را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان پیشتر اعلام کرده بود، متوسط مصرف سرانه آب و مصرف سرانه خانگی در این منطقه به ترتیب ۲۱۰ و ۱۵۹ لیتر بر ثانیه است، در حالی که مصرف سرانه استاندارد به ترتیب ۱۵۰ و ۱۱۰ لیتر بر ثانیه است.

اکنون ۹۹.۵ درصد از جمعیت شهری و نزدیک به ۹۸ درصد از جمعیت روستایی در کاشان و آران و بیدگل از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.

مصرف آب آشامیدنی مردم منطقه کاشان با افزون بر ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب انتقالی از زاینده‌رود و ۲۰۵ حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق با میزان آبدهی ۲ تا ۲۰ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود.

اهالی ۱۲ شهر و ۶۶ روستا از توابع شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از خدمات شرکت آب و فاضلاب کاشان بهره‌مند هستند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.