۲۴ دی‌ماه سالروز درگذشت و زادروز حسن نراقی

مرحوم حسن نراقی نویسنده و پژوهشگر کاشانکاشان فردا حسن نراقی فرزند میرزا محمدحسین نراقی و از نوادگان ملامهدی نراقی است که در ۲۴ دی‌ماه ۱۲۷۳ خورشیدی در کاشان به دنیا آمده و ۹۵ سال بعد در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۶۸ در کاشان از دنیا رفته‌است.

حسن نراقی از نام‌آورترین کاشان‌پژوهان معاصر است که تألیفات و آثار ارزشمندی را به اهل تحقیق و پژوهش ارائه نموده است.

مرحوم حسن نراقی فرزند میرزا محمدحسین نراقی و از نوادگان ملامهدی نراقی است که در ۲۴ دی‌ماه سال ۱۲۷۳ خورشیدی در کا‌شان متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه علمیه کا‌شان گذراند و سپس به تحصیل علوم جدید و زبان فرانسه در زادگاهش پرداخت.

وی عشق و علاقه‌ی وافری به تاریخ و فرهنگ و آثار تاریخی و باستانی و مشاهیر کاشان داشت، و در این زمینه از پیشتازان تحقیق و مطالعه کاشان‌شناسی شناخته می‌شود.

نراقی به همراه «رخشنده گوهر مشیری» همسرش (مؤسس نخستین مدرسه دخترانه در کا‌شان) تلاش و کوشش فراوانی در گسترش فرهنگ و بهداشت و آموزش نمود و در حفظ و حراست از آثار تاریخی و باستانی این دیار کهن با افراد نابخرد و به دور از فرهنگ که به جهت منافع شخصی دست به تخریب بناهای با ارزش تاریخی زده بودند به مبارزه پرداخت.

وی از پایه‌گذاران انجمن حفظ آثار تاریخی کاشان و از بنیان‌گزاران موزه ملی باغ فین کاشان است.

آثار نوشتاری حسن نراقی که جزء منابع و مآخذ کاشان‌شناسی محسوب می‌شوند:
۱ . تاریخ اجتماعی کاشان
۲ . آثار تاریخی شهرستان‌های کاشان و نطنز
۳ . کاشان در جنبش مشروطه
۴ . خاندان غفاری کاشان
۵ . زندگی‌نامه خاوری کاشانی (سید احمد فخرالواعظین)
۶ . مجموعه مقالات در نشریات ایران
۷ . کتاب‌های بسیاری از خاندان نراقی را تصحیح و به چاپ رسانید.

حسن نراقی در سال ۱۲۹۶ با «رخشنده‌گوهر مشیری»‌ دختر «میر‌سعیدخان مشیرالسلطان»، و در سال ۱۳۴۳ با ربابه انصاری ازدواج کرد.  حاصل ازدواج نخست دو دختر و یک پسر بود که پسر او  احسان‌ نراقی جامعه‌شناس معروف ایرانی بود که سال‌ها به عنوان کارشناس خاورمیانه و ایران در «یونسکو» حضور داشت.

ثمره ازدواه با ربابه انصاری هم فرزند پسری است به نام محسن نراقی.

سرانجام این محقق و پژوهش‌گر کاشان در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۶۸ خورشیدی در سن ۹۵ سالگی در زادروزش درگذشت و در مقبره خانوادگی در مسجد آقابزرگ کاشان به خاک سپرده شد.

۲۴ دی‌ماه سالروز درگذشت و زادروز حسن نراقی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.