یادکرد استاد سید میر جلال‌الدین کزازی

دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده استاد دانشگاه و نویسنده و پژوهش‌گر کاشانیکاشان فردا – یادکرد استاد سید میر جلال‌الدین کزازی.

بیست‌و‌هشتم دی‌ماه برابر است با زادروز استاد نامدار ادب پارسی دکتر میرجلال‌الدین کزازی که در رده خویش، مردی نیک‌نهاد و پاک‌سرشت و فرخنده‌خوی است و در سخن‌پژوهی و سخن‌شناسی و سخن‌سرایی، دارنده سبکی ویژه و نهادینه است که بی‌گمان تا سال‌های دور به نام ایشان به یادگار خواهد ماند.

این بنده کمترین در دوره کارشناسی‌ارشد ادبیات فارسی، شاگرد پیشگاه این استاد دانشور و فرزانه بوده‌‌است و اکنون بر این دوات و دفتر است که اندکی از پس جایگاه شاگردی خویش برآید.

این استاد نامدار و نازنین، همه کوشش و توان خویش را در راه گسترش زبان پارسی و فرهنگ ایرانی و پرورش دانشجویانی با همین منش و روش و رویکرد نهاده‌است، و این که اکنون در گوشه و کنار کسانی در پی آموختن شیوه سره‌نویسی چون ایشان هستند، و این شیوه چون بیست‌سال پیش دیگر دور از دید و دستور نیست، گواه آن است که رویکرد استاد به پاسداشت زبان پارسی و گرد از رخ واژگان ناشناس و ناآشنا ستردن؛ کاری بسامان و بهنگام بوده‌است.

(شایان یادکرد است که در این دهه‌ها گریز بخشی از مردم از رفتار برخی نهادها و نمادهای آیینی، اندکی در برگشتن اندیشه همگانی مردم از زبان تازی کارگر بوده‌است و این که کم‌کم واژه درود دارد به جای سلام پرکاربرد می‌شود، گواه این سخن است)

یادکرد استاد سید میرجلال‌الدین کزازی

به هر روی کوشش استاد کزازی در شاهنامه‌شناسی و گزارش انبوه و درست همه سروده‌های این نوشتار باستانی و پهلوانی خود گواه اندیشه‌ورزی استاد در زمینه ایران‌گرایی است.

برگردان‌های استاد از نوشتارهای نامدار فرنگی و نیز بازنویسی فارسی نوشته‌هایی که در زمینه شیوایی و رسایی سخن (فصاحت و بلاغت) در دسترس است؛ و هم‌چنین گزارش گشت‌وگذار ایشان به فرنگ و سرودن شعر به پارسی یک‌دست، نشان از کوشش خردمندانه استاد در یادگار نهادن چنین کارهایی است.

اگرچه برخی استادان، از آن رو که فرهنگ تازی را آمیخته با زبان پارسی می‌دانند، چنین شیوه پاک‌نویسی را روا نمی‌دارند و آشکارا این روش را رودررو با منش فرهیختگی و فرزانگی می‌شمارند، باز می‌توان از همین هم، نیک‌اندیشی و راست‌کرداری استاد را دریافت که یک‌تنه در میانه کار ایستاده‌اند و این بوم‌وبر خجسته را که میوه دانایی آن به دست رسیده‌است، رها نمی‌کنند.

زادروز این استاد گران‌سنگ به راستی گرامی‌داشت شکوه آموزگاری و ارج‌داشت پهلوان بی‌همتای پارسی‌نویسی در روزگاری است که دلسوزی برای زبان و هنر فارسی، چندان مایه کامرانی نیست.

آفتاب نام او بی باختر

*به پاس جایگاه ویژه استاد کزازی، در نوشته خویش یکسره شیوه پارسی‌نویسی ایشان را در دید خویش داشتیم.

عبدالرضا مدرس‌زاده – کانل پژواک روشنگری
از این نویسنده:
+ شب چله یا جشن یلدا

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.