میراث‌بانِ پیش‌کسوت کاشان: سیلک یعنی دانشگاه جهان

میراث‌بانِ پیش‌کسوت سیلک کاشان سیلک یعنی دانشگاه جهانکاشان فردا – میراث‌بانِ پیش‌کسوت سیلک کاشان: سیلک یعنی دانشگاه جهان.

عباس اعتماد فینی؛ میراث‌بانِ پیشکسوتِ سیلک کاشان با تأکید بر این که تاریخ کهن کاشان پتانسیل‌های زیادی برای ارائه به ایران‌دوستان در سرتاسر جهان دارد، گفت: باعث تأسف است که هنوز سیلک و جایگاه، عظمت و ارزشش، آن‌گونه که باید شناسانده نشده است.

به گزارش کاشان آنلاین، اعتماد فینی که شام‌گاه پنج‌شنبه ۲ دی‌ماه شب در نشست آیین رونمایی و ارائه سطح علمی و بصری کتاب اهل کاشانم در هتل نگارستان کاشان سخن می‌گفت افزود: سیلک یعنی دانشگاه جهان و شایسته است تا در کنار این ودیعه‌ی ارزشمند باستانی، یک دهکده‌ی پژوهشی با موضوع ایران شناسی ایجاد شود.

بیشتر بخوانیم:
+ کاشان مقصد نخست گردشگران خارجی در ایران است

+ برگزاری سمینار «سیلک، قلب تاریخ» در موزه لوور

وی با تأکید بر این که کاشانِ ما پتانسیل‌های زیادی برای ارائه به ایران‌دوستان در سرتاسر جهان دارد، به طرح چند پرسش پرداخت و یادآور شد: چرا باید برای تماشای یافته‌های بزرگانی مانند گیرشمن و شهمیرزادی از سیلک، به موزه ایران باستان رفت و چرا نباید شاهد برگزاری جشن هشت هزارمین ساله‌گی سیلک، در این محوطه باستانی باشیم؟

میراث‌بانِ ۸۵ ساله‌ی سیلک کاشان گفت: من گرچه شاید در سطح آکادمیک سخنی برای ارائه ندارم اما ۲۸ سال در لایه‌های مختلف باستان‌شناسی فعالیت و تجربه کسب کردم، تجربه‌ای که می‌دانیم علم از آن به دست می‌آید و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی گسترش می‌یابد.

کاشان مقصد نخست گردشگران خارجی در ایران است

اعتماد فینی با بیان این‌که ما تنها دو زیگورات در ایران – چغازنبیل و سیلک –داریم افزود: روند توجه و نظارت بر سیلک از سال ۵۷ عوض و این محوطه باستانی ارزشمند به نوعی رها شد و در ادامه شرایط به گونه‌ای شد که هر جای آن را که دقت می‌کنید فقط باید بر آن گریه کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: ۸۰ سال پیش ما در ایران، باستان‌شناش بومی نداشتیم اما امروز در دنیا سربلندیم چون در دانشگاه‌های ما باستان‌شناسان جوان و پرشور و عاشق و دغدغه‌مندی مانند دکتر حسین‌زاده که امروز در سیلک خدمت می‌کنند، تربیت می‌شوند.

عباس اعتماد فینی در سال ۱۳۱۵ در فین کاشان به دنیا آمد. پدرش استاد احمد اعتماد به واسطه مهارت در رشته بنایی با هیئت باستان‌شناسی فرانسوی در سیلک که زیر نظر پروفسور رومن گیرشمن هدایت می‌شد آشنا شد و نتیجه این آشنایی ورود فرزندش به گروه بود.

اعتماد سال‌ها دستیار، مترجم و همراه گیرشمن در کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های سیلک بوده‌است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.