نقش شهروندان در فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها

هادی میرزاجانی: روز گذشته یکی از رسانه‌های رسمی کاشان خبری را منتشر کرد و در آن نوشت که فلان شخص رسما شهردار کاشان شد.
بلافاصله برخی از صفحات اینستاگرامی و کانالهای تلگرامی به بازنشر این خبر پرداختند؛ حال آنکه همه می‌دانیم که شهردار توسط شورای شهر تعیین می‌شود و در روز جمعه نیز شورای کاشان برنامه‌ای برای انتخاب شهردار نداشت.
ساعاتی پس از انتشار این خبر، «علی هاشمی طاهری» که با موافقت همکارانش بر کرسی ریاست شورا تکیه زده، در یک فایل ویدئویی خبر انتخاب شهردار را تکذیب کرد.
جالب آنکه، بسیاری از همان رسانه‌هایی که خبر انتخاب شهردار را منتشر کرده‌بودند، تکذیبه را منتشر نکردند.
برخی معتقدند چنین اقداماتی حاصل لابی صاحبان قدرت با اصحاب رسانه است تا از این طریق بر انتخاب شهردار تاثیر بگذارند؛ کما اینکه در روزهای گذشته افرادی در قامت خبرنگار و فعال رسانه‌ای اتهامات غیرمستدلی را نسبت به برخی از گزینه‌ها مطرح کرده و در فضای مجازی به بازنشر آن پرداختند.

تلاش صاحبان قدرت برای استفاده از ظرفیت رسانه، نه امر تعجب برانگیزی است و نه موضوع این یادداشت و نه می‌توان به طور قطع چنین نسبتی درباره انتشار خبر انتخاب شهردار کاشان مطرح کرد و آنان که چنین تحلیلی را مطرح می‌کنند فقط می‌توانند آن را در قالب یک احتمال بیان کنند.

موضوع نوشتار رفتار رسانه‌ای همکارانی است که باید چشم بینای جامعه باشند. چرا باید یک رسانه بدون آنکه جلسه‌ای در پارلمان شهری برگزار شده باشد چنین خبری را منتشر کند؟ مگر «شنیده‌ها» را می‌تواند مستند «انتخاب رسمی» شهردار قرار داد؟ چرا آنان که چنین خبری را بازنشر کردند پاسخ رئیس شورا را منتشر نکردند؟

اینها همه از بدیهیات فعالیت رسانه‌ای است و پاسخ آن همان موضوعی است که همواره اهالی فن و کارشناسان رسانه در کاشان بر آن تاکید کرده‌اند و آن اینکه بسیاری از رسانه‌های کاشان، خبرنگار حرفه‌ای ندارند و به عقیده نگارنده، مردم و شهروندانند که باید با مطالبه‌ها و واکنشهای خود، فضای رسانه‌ای را به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهند و الا با لایک کردن و کامنت گذاشتن برای هر خبری و با دنبال کردن هر رسانه‌ای، در همواره بر همین پاشنه خواهد گشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.