بررسی علت کم شدن ازدواج در کاشان

بررسی علت کم شدن ازدواج در کاشان

با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال ایران، در سال ۱۴۰۰ جمعیت مجرد بالای ۲۰ سال در ایران حدود ۱۲ میلیون نفر بوده است. این درحالی است که خانواده‌های ایرانی توجه ویژه‌ای به ازدواج داشته و خواهان ازدواج فرزندانشان هستند. دلایلی که ممکن است باعث عدم ازدواج جوانان در ایران شود، متنوع هستند اما عدم توانایی مالی، سطح تحصیلات، تاخیر در انتخاب شریک زندگی، تفاوت در سلایق و انتظارات، فشار اجتماعی و تغییر در نگرش به ازدواج از جمله فراگیرترین علل افزایش سن ازدواج هستند.

 

کاشان فردا به بررسی این علل میان جوانان پرداخته است‌‌؛ همچنین با بررسی بیشتر از اساتید دانشگاه به جست‌و جوی علل این موضوع اقدام کرده است. شرح این گزارش پیش روی شماست.

 

زهرا ۲۳ ساله و مجرد است‌ او دانشجوی مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان در مقطع کارشناسی ارشد است. زهرا گفت: وضعیت اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که جوانان دیگر به سمت ازدواج نمی‌روند، افزایش طلاق و ازدواج سفید هم عوامل دیگری است که جرئت ازدواج را از جوانان می‌گیرد. او درمورد ملاک هایش برای ازدواج گفت: می‌خواهم با کسی ازدواج کنم که به رشد عقلی رسیده باشد و در این بی‌ثباتی اقتصادی بتواند خودش را جمع و جور کند ، ساده تر بگویم کسی که جنم کار داشته باشد. او ادامه داد: با کسی ازدواج می‌کنم که بداند از زندگی چه می‌خواهد و نسبت به سن و سالش پیشرفت خوبی داشته باشد. تحصیلات هم برایم مهم است.

او گفت: در میان گزینه‌های ازدواج هنوز فردی را مناسب معیارهایم ندیده ام، تقریبا همه نگاه سطحی به زندگی دارند تا زمانی‌ که آدم های اطرافم به این شکل باشند نمی‌خواهم ازدواج کنم و ازدواج برایم در الویت های دوم به بعد قرار دارد.

 

 

مینا یکی از معلمان تازه کار است او ۲۴ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد است. او گفت: می‌خواهم با کسی ازدواج کنم که از لحاظ فرهنگی و مذهبی سازگاری داشته باشیم، تحصیلات داشته باشد و یا بهتر است بگویم تحصیل کرده بودن در رفتارش مشخص باشد. .

این معلم جوان ادامه داد : دوست دارم همسر آینده ام دغدغه‌مندی اجتماعی و سیاسی داشته باشد، انسان فعالی باشد و بتواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

 

مینا مشغله کاری و عدم تناسب خواستگارهایش با سبک زندگی اش را علت عدم ازدواجش عنوان کرد. او گفت: شرایط نامساعد اقتصادی اعتماد به نفس را از جوانان می‌گیرد و باعث می‌شود تن به ازدواج ندهند؛ از طرف دیگر افزایش آمار طلاق هم باعث می‌شود معرفان ازدواج دیگر دخترها و پسرهای خوب را به یکدیگر معرفی نکنند‌.

 

مهسا ۲۲ ساله است و در رشته علم و اطلاعات دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل است. او هم بحث اقتصادی را علت اصلی عدم ازدواج جوانان بیان کرد و گفت: طرفین به خصوص پسر دیگر نمی‌توانند از پس نیازهای ازدواج بربیایند. دخترها هم می‌گویند چرا زندگی بی‌دغدغه خانه پدری را رها کنم و وارد یک زندگی پر مسئولیت شوم.

 

مهسا اخلاق و منش، تفکرات مدرن، درآمد و پیش زمینه مناسب برای آغاز زندگی مشترک و داشتن ظاهر و تیپ قابل قبول را از حداقل‌ ملاک هایش برای ازدواج عنوان کرد و گفت: با توجه به همه این موارد اما به دلیل مسئولیت‌ها و محدودیت هایی که ازدواج به همراه دارد ترجیح می‌دهم حداقل تا ۲۵ سالگی آزادی و رهایی مجرد بودن را برای خود حفظ‌کنم.

 

فاطمه ۲۱ ساله و فعال فرهنگی و اجتماعی است. او گفت: دیگر وضعیت به شکلی نیست که جوانان توان ازدواج داشته باشند ، همه ارتباطات به دوستی ها و ازدواج سفید ختم می‌شود. او در ملاک هایش برای ازدواج اخلاق، وضعیت مالی و خانوادگی را مطرح کرد و گفت: تاکنون فرد مناسبی برای ازدواج پیدا نکرده ام ؛ اکثر پسرهایی که می‌بینم به نظرم جلف می‌آیند.

 

چرا خبرنگاران کاشان ازدواج نمی‌کنند؟

دکتر مهرداد موحدی نسب از اساتید دانشگاه یزد معتقد است اشتغال و اقتصاد جز موارد روبنایی در عدم ازدواج جوانان هستند و ما باید به زیربنا بپردازیم. او زیر بنا را فرهنگ عنوان کرد و گفت : جوانان بسیاری را می‌شناسم که با وجود شغل خوب و درآمد بالا از ازدواج سر باز می‌زنند. این نشان می‌دهد مسئله اساسی اقتصاد نیست؛ اقتصاد تنها یک جنبه رو بنایی است و در ظاهر عدم ازدواج جوانان به آن نسبت داده می‌شود. آنچه سبب ازدواج نکردن یا دیر ازدواج کردن آنها می‌شود فرهنگ است.

 

موحدی نسب توضیح داد: ما هنوز پروژه مدرنیته را کامل نکرده‌ایم و گام در زندگی به سبک پست مدرن گذاشته‌ایم. ما نام این سبک پست مدرن را پست مدرن احمقانه می‌گذاریم.

 

این استاد دانشگاه در حمایت از پست مدرن گفت : چه اشکالی دارد که پست مدرن را با تمام جنبه‌هایش بپذیریم اما ایراد کار این است که جوان امروز تنها برخی از مظاهر پست مدرن را اخذ می‌کند و از چاله قطعیت به چاه نسبیت می‌افتد، نتیجه این امر چیزی جز عدم ازدواج و تنش با خانواده نیست.

 

او با تاکید بر اینکه برای جوانان ازدواج نکردن به یک شیوه کلاس گذاشتن تبدیل شده است گفت: وقتی الگوی جوان امروز ما کریستین رونالدو است که با وجود پنج بچه هنوز ازدواج نکرده است معلوم است که جوان ما از ازدواج سر باز زده و با دوستی‌ها نیاز خود را برطرف می‌کند با این دید که بدون قبول مسئولیت همچنان آزادی‌هایش حفظ شده است. این همان فقر فرهنگی است.

 

او به یک نوع گسیختگی جوانان از جامعه اشاره کرد و گفت : حکایت جوان امروز ، حکایت جوانی روستایی است که در دانشگاه تهران قبول شده است. این جوان صددرصد در دام می‌افتد و حداقل آسیب برای او یک ترم مشروطی است. جوان امروز ما چنین شرایطی را تجربه می‌کند و سرعت ورودش به دنیای جدید از کشش فرهنگی و ذهنی او بیشتر است.

 

موحدی نسب افزود : جوان امروز از ارزش‌ها ادول کرده بدون اینکه متوجه باشد به کجا قدم می‌گذارد‌.

 

موحدی نسب با انتقاد از عملکرد سازمان های فرهنگی گفت : عملکرد این سازمان ها به شکاف هرچه بیشتر میان نسلی کمک کرده به طوری که دیگر دهه ۶۰ و ۸۰ هم حرف یکدیگر را نمی‌فهمند‌.

 

او عدم ازدواج جوانان را از اثرات این شکاف میان نسلی دانست و گفت : یک حلقه زنجیر گمشده است و ما با این شرایط چطور می‌توانیم خود را با نسل امروز پیوند دهیم؟

 

این استاد دانشگاه از والدین خواست تا به سرعت خود بیافزایند تا بتوانند با لطایف‌الهیه از سرعت جوانانشان در وادی پست مدرن بکاهند. او شیوه ازدواج سنتی را منسوخ دانسته و از والدین خواست اجازه بدهند فرزندشان با مدیریت و حمایت آنها در ارتباطی تنگاتنگ به آشنایی پیش از ازدواج با فرد موردنظرشان بپردازند.

 

موحدی نسب گفت : همانطور که مخالف ازدواج سنتی به صورت صددرصدی هستم، مخالف ازدواج مدرن به سیاق جوانان نیز هستم. با دو بار کافی‌شاپ رفتن نمی‌توانیم ازدواج کنیم. آنچه می‌تواند در انتخاب همسر به ما کمک کند این است که به یک درک بین الاذهانی برسیم. این امر محقق نمی‌شود مگر از طریق ارتباط تنگاتنگ خانوادگی.

 

او ادامه داد: در ارتباطات خانوادگی فرد نمی‌تواند چهره خود را مخفی کند، پس والدین باید با ایجاد محیطی امن با مدیریت خود اجازه دهند فرزندشان به آشنایی ۳ تا ۶ ماهه با فرد موردنظر بپردازد ؛ در این زمینه مشاوره قبل از ازدواج هم از اهمیت خاصی خود برخوردار است.

 

موحدی نسب تفاهم را عامل ایجاد یک زندگی دانسته و گفت : تفاهم است که باعث ایجاد یک زندگی می‌شود اما تفاهم صددرصدی محال است. هیچکس نمی‌تواند با همسرش به تفاهم صدرصدی برسد. رسیدن به یک تفاهم ۶۰ درصدی برای زوج عالی تلقی شده و اگر این میزان تفاهم به ۸۰ درصد برسد ایده‌آل است. اما تاکید می‌کنم تفاهم صددرصدی محال است.

 

موحدی نسب با اشاره به ازدواج خود در سن ۱۹ سالگی گفت : آن سال‌ها بسیار سختی کشیدم و اذیت شدم اما اکنون بسیار خوشحالم چراکه جوانی‌ام هدفمند شده بود. با اینکه آن زمان خام بودم اما با همسرم زندگی هدفمندی را آغاز کردیم. حالا پسرم ۲۰ ساله است و این یکی از سرمایه‌های من در زندگی در مقابل هم‌نسلانم که ازدواج نکرده اند است.

 

او در ادامه گفت: در گذشته به دلیل تربیت مذهبی فرزندان ، آن‌ها زودتر به بلوغ اجتماعی رسیده و آماده زندگی مشترک می‌شدند اما به دختران امروز توصیه میکنم تا قبل از گرفتن لیسانس و سن ۲۳ یا ۲۴ سالگی ازدواج نکنند.

 

او علت این امر را رویاپرداز بودن دختران در سنین پایین تر عنوان کرد و گفت: سن ۲۴ سالگی در دختران سنی است که ملاک‌ها و ایده‌آل‌هایشان تا حدی تثییت شده و از فضای رویاپردازی فاصله گرفته اند.

 

موحدی همچنین سن مناسب ازدواج را برای پسران ۲۶ یا ۲۷ سالگی توصیه کرد و گفت : پسرانی که سن ۳۰ را تجربه کنند دیگر کمتر به ازدواج فکر می‌کنند پس بهتر است تا قبل از رسیدن به این سن ازدواج کنند.

 

او در زمینه ملا‌ک‌های ازدواج گفت : به یک جمله معروف استناد می‌کنم و آن اینکه به تعداد انسان‌های روی زمین ملاک برای ازدواج وجود دارد. من نمی‌توانم برای جوانان ملاکی تجویز کنم اما آنچه که به صورت صددرصدی باعث قوام زندگی جوانان خواهد شد گذشت است.

 

موحدی نسب ادامه داد : جوان امروز ما باید بداند زندگی میدان مشاجرات نیست و گاهی علارغم اینکه حق با آنهاست باید کوتاه بیایند این همان گذشت است که به زندگی معنا می‌بخشد.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.