تفاوت ها و شباهت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره!

 

در رابطه با تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره، باید گفت تفاوت اصلی هتل‌ها، در رابطه با ارائه خدمات آنها است. به‌طور مثال در هتل‌های ۳ ستاره برای دریافت خدمات باید درخواست داد تا آن خدمات ارائه شود. اما در هتل‌های ۵ ستاره، تمام خدمات هتل، قبل از درخواست مهمانان برای آنها ارائه می‌شود. هتل‌های 5 ستاره مانند هتل درویشی مشهد با توجه به پیش‌بینی قبلی و مواردی که احتمال می‌دهند مهمانان به آنها نیاز پیدا کنند، از قبل برای مهمانان فراهم می‌شود.
مهمانان در هنگام رزرو هتل می‌توانند به‌طور کامل با خدمات و امکانات هتل‌ها که بر اساس درجه‌بندی آنها متفاوت می‌باشد، آشنا شوند. گاهی اوقات ممکن است انتخاب بین هتل ۳ ستاره و ۵ ستاره دشوار باشد؛ انتخاب سفری اقتصادی و مقرون به صرفه و یا سفری لاکچری و پرخرج! قبل از انتخاب و رزرو هتل بهتر است با نوع درجه‌بندی هتل‌ها و تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره آشنا شد.

تاریخچه درجه‌‌بندی هتل‌ها بر اساس ستاره

هتل‌ها بر اساس عوامل مختلفی مانند مساحت، مدت اقامت، نوع کاربری، میزان مالیات پرداختی و… درجه‌بندی می‌شوند. در گذشته هتل‌ها به روش‌های مختلفی درجه‌بندی می‌شدند، شیوه‌هایی که کمی بهم ریخته و گیج‌کننده بودند و گردشگران را در انتخاب هتل مناسب، دچار مشکل می‌نمودند. اما در سال ۱۹۷۹، اتفاق مثبتی در صنعت هتلداری رُخ داد و روش رتبه‌بندی هتل‌ها را تغییر داد.
کشور سوئیس روش بسیار ساده و جذابی را برای رتبه‌بندی هتل‌های کشور خود تدوین کرد. در این روش، هتل‌ها بر اساس وسعت، موقعیت مکانی، امکانات، تعداد نیروی انسانی و سطح سرویس‌دهی و خدمات خود از یک ستاره یعنی پایین‌ترین رتبه تا پنج ستاره که بالاترین رتبه هتل‌ها است، امتیازدهی ‌شدند و تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره به‌طور واضح مشخص شد.
بعد از مدتی این روش در کشورهایی نظیر اتریش و آلمان برای درجه‌بندی هتل‌ها اجرا شد و کم کم با تأسیس اتحادیه هتل استارز اروپا، این روش به عنوان مبنای درجه‌بندی هتل‌ها در اکثر کشورهای اروپایی، قرار گرفت. در حال حاضر این اتحادیه دارای ۱۷ عضو بوده و تمام کشورهایی که در اتحادیه هتل استارز اروپا عضویت دارند، هتل‌های خود را بر مبنای استانداردهای این اتحادیه رتبه‌بندی و امتیازدهی می‌کنند.

عوامل مؤثر بر درجه‌بندی هتل‌ها

عوامل و نوع درجه‌بندی هتل‌ها در کشورهایی که عضو اتحادیه هتل استارز اروپا نیستند، ممکن است با درجه‌بندی سایر کشورها متفاوت باشد. به‌طور مثال در کشور فرانسه که هنوز عضویت این اتحادیه را نپذیرفته، وسعت و بزرگی واحداقامتی در رتبه‌بندی هتل، نقش بسیار مؤثری را ایفا می‌کند، اما امکانات رفاهی نظیر آسانسور در درجه‌بندی هتل‌هایی که طبقات زیادی ندارند، زیاد تاثیرگذار نیستند.

تفاوت ها و شباهت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره

تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره

تشخیص این تفاوت‌ها برای گردشگران و مسافران ممکن است کمی دشوار باشد. زیرا هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد که بتواند هتل‌ها را به‌طور دقیق رتبه‌بندی کند. با توجه به اینکه درک تفاوت واقعی هتل‌ها در انتخاب و رزرو هتل، کمک بسیار شایانی به گردشگران می‌نماید.
در برخی از کشورها و مکان‌ها، رتبه‌بندی‌ هتل‌ها براساس الماس تعیین می‌شود. به‌طور مثال در آمریکای شمالی برای رتبه‌بندی هتل‌ها از ستاره‌های فوربس و الماس‌های AAA استفاده می‌شود که می‌تواند در تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره کمک نماید. گاهی اوقات یک هتل ۵ ستاره ممکن است به دلیل یک مشکل فنی، مثل فاصله غیر استاندارد بین واحدها، به یک هتل ۴ ستاره تبدیل شود.
برای تشخیص یک هتل خوب در تمام زمینه‌ها بهتر است با بررسی دقیق و آنلاین هتل در ارائه خدمات، امکانات، نوع واحدهای اقامتی، موقعیت مکانی و سال ساخت هتل، بهترین هتل موردنظر خود را انتخاب نمود. با مقایسه تبلیغات هتل با ویژگی‌های واقعی آن در وب‌سایت و همین طور نظرات مهمانان قبلی، می‌توان به صحت آنها اعتماد کرد.

تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره از نظر ارائه خدمات

مسافران و گردشگران خبره ادعا کردند چند راه برای درک دقیق تفاوت بین هتل 3 ستاره با 5 ستاره وجود دارد. تفاوت اصلی بین هتل‌ها در ارائه خدمات آنها می‌باشد. در هتل‌های 3 ستاره برای دریافت خدمات باید آن را از هتل درخواست نمود و سپس آن را دریافت کرد. اما در هتل‌های ۵ ستاره حتی قبل از درخواست مهمانان، خدمات مورد نظر ارائه می‌شود.

تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره از نظر امکانات رفاهی

تفاوت عمده دیگر در هتل‌های 3 ستاره و 5 ستاره این است که هتل‌های ۵ ستاره امکانات رفاهی زیادی مانند سوئیت‌های لوکس، سالن‌های مختلف ورزشی، سالن اسپا، رستوران‌های متعدد با تنوع غذایی بالا، خدمات ۲۴ ساعته، خدمات اجاره خودرو و… دارند. در هتل‌های 3 ستاره، تمام این خدمات ارائه نمی‌شود و خدماتی که ارائه می‌دهند به احتمال زیاد اختیاری بوده و برای ارائه آنها، هزینه اضافی دریافت می‌شود.

تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره

مقایسه تفاوت های هتل‌ 3 ستاره با 5 ستاره

بسیاری از تفاوت‌های کوچک دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. به هر حال، برای آگاهی و اطلاع دقیق از ارائه خدمات و نوع امکانات یک هتل و یا اقامتگاه، بهتر است از نظرات و توصیه‌های مهمانانی که قبلاً در آن هتل اقامت داشتند، استفاده نمود.

رفتار با مهمانان هتل

در هتل‌های 3 ستاره، مهمانان هتل به صورت جداگانه و یا با هم، به عنوان یک گروه در نظر گرفته شده و تمام مهمانان با هم برابرند. اما در هتل‌های 5 ستاره مانند هتل رز درویشی مشهد با هر مهمان به صورت جداگانه و خاص رفتار می‌شود و براساس هزینه‌ای که دریافت می‌کنند خدمات ارائه می‌دهند.

از نظر قیمت

یکی از مهم‌ترین تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره، قیمت آنها است و هتل‌های 3 ستاره نسبت به هتل‌های 5 ستاره بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه هستند.

رستوران‌های هتل

در اکثر هتل‌های 3 ستاره نیازی به ارائه خدمات ناهار ندارند اما ممکن است در برخی از هتل‌های 3 ستاره، سه وعده غذایی سرو شود. در هتل‌های 5 ستاره باید حداقل یک رستوران برای سرو هر سه وعده غذایی در تمام ایام هفته باز باشد.

نوع حمام هتل‌ها

در هتل‌های 3 ستاره معمولا در تمام واحدهای اقامتی حمام وجود دارد. در هتل‌های 5 ستاره باید حمام‌های اختصاصی وجود داشته باشد.

استفاده از فناوری‌ها

در هتل‌های 3 ستاره فناوری‌های به‌روز ارائه نمی‌شود و معمولا امکان دسترسی به اینترنت برای مهمانان فراهم است اما در هتل‌های 5 ستاره فناوری‌های به‌روز و امکان دسترسی به کامپیوتر برای مهمانان فراهم است.

امکانات اضافی

در هتل‌های 3 ستاره امکانات اضافی در نظر گرفته نمی‌شود اما در هتل‌های 5 ستاره باید امکاناتی نظیر رستوران ثانویه، سالن‌های ورزشی، سالن ماساژ، مرکز تجاری و… وجود داشته باشد.

سوئیت‌های لوکس

اکثر هتل‌های 3 ستاره دارای سوئیت‌های لوکس نمی‌باشند اما در هتل‌های 5 ستاره باید سوئیت‌های لوکس با سه اتاق خواب و سالن پذیرایی، برای مهمانان ارائه شود.

سوئیت‌های لوکس

جزئیات هتل

در هتل‌های 3 ستاره به جزئیات توجه نمی‌شود اما در هتل‌های 5 ستاره توجه خاصی به جزئیاتی نظیر دکوراسیون اتاق و تم رنگی، گل آرایی و… می‌شود.

نسبت تعداد پرسنل به مهمانان

در هتل‌های 5 ستاره این نسبت بسیار بیشتر از هتل‌های 3 ستاره می‌باشد.

سخن پایانی

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که اقامت در هر نوع هتلی با بهترین امکانات و خدمات، یکی از اصول خوش‌گذرانی و لذت بردن از سفر است. به همین خاطر قبل از رزرو هتل بهتر است با تفاوت های هتل 3 ستاره با 5 ستاره و همین‌طور موقعیت مکانی و خدماتی که ارائه می‌دهند اطلاعات کافی داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.